Bastard battle

Jaar: 2008

Auteur: Céline Minard 1969

Typografie: Fanette Mellier

Uitgeverij: Dissonances

Plaats uitgeverij: Paris

Céline Minard, Fanette Mellier, Bastard battle (2008), detail

Fanette Mellier is de ‘Colour Lady of French Graphic Design’ genoemd. Mellier (Annonay, 1977) studeerde aan de École supérieure des arts décoratifs in Straatsburg (1995-2000) en vestigde zich in 2000 in Parijs waar zij werkte met haar voormalige docent, typograaf en letterontwerper Pierre di Sciullo.

Ze werkte daarna bij het bureau van Pierre Bernard die sinds 1970 het gezicht van het grafisch ontwerp in Frankrijk bepaalde met het bureau Grapus en vanaf 1990 met het Atelier de Création Graphique (met de Nederlandse ontwerpers Dirk Behage en Fokke Draaijer). Mellier werkte bij het atelier dat onder andere verantwoordelijk was voor de huisstijl van het Musée du Louvre. In 2005 vestigde Mellier zich als ‘independent graphic designer’. Veel van haar opdrachten komen uit het culturele domein: zo ontwierp ze een speciaal alfabet (‘Bubunne’) voor een film van Riad Sattouf, 'Jacky au royaume des filles' (2014), een alfabet dat voor de opdrachtgever onderdrukking moest representeren en waarvan Mellier zelf vond dat het een bevreemdend, niet-Latijns lettertype moest worden, dat ook grappig kon lijken. Een ander opdracht leidde tot een boek over de niet westerse lettertypen van de Imprimerie nationale in Parijs: Empreintes (2013). Naast haar werk in opdracht, probeert zij tijd vrij te maken voor onderzoek. Dat deed ze als ‘fellow’ van ‘Pôle graphisme’ in Chaumont (Haute-Marne) tussen 2007 en 2009 en in Rome, waar zij een jaar lang werkte als designer-in-residence aan de French Academy, Villa Medicis (2012-2013).

  • Céline Minard, Fanette Mellier, Bastard battle (2008), pagina 96-97

Het beleg van Chaumont

Céline Minard (1969) schreef een korte roman over het beleg van de stad Chaumont in 1437 door de ‘Bastard de Bourbon’: Bastard Battle (2008). Historische feiten worden vermengd met fictieve gegevens uit Chinese ‘sword movies’. De inwoners leren zich te verdedigen met kruisbogen en kung-fu, waarbij zij door een geheimzinnige oosterlinge worden geïnstrueerd en betoverd. Die ‘sorcery’ betreft ook de taal waarin middeleeuwse woorden worden vermengd met anglicismen en kreten uit Japanse manga-strips.

Hallucinaties

De hallucinerende werking heeft Mellier als uitgangspunt genomen voor een ‘paperback gone crazy’. Het boek werd in een oplage van 1000 exemplaren gedrukt in offset lithografie waarbij het zwart van de tekst is ontstaan door drie kleuren inkt over elkaar te drukken: roze, geel en blauw. Vanuit de binnenmarges zijn de teksten in toenemende mate bewerkt, terwijl in het verhaal de veldslag gewelddadiger wordt: zwarte letters krijgen een zuurstokkleurige ondergrond, kleuren vervloeien, de tekst lijkt instabiel en nat te worden. Van sommige woorden verandert het lettertype in dat van manga-strips. Een criticus merkte op: ‘the treatment is seamless and natural, and one is tempted to imagine that something must have happened to this particular copy, not that it was designed that way.

Bibliografische beschrijving

Beschrijving: Bastard battle / Céline Minard ; [graphisme: Fanette Mellier]. - Paris : Dissonances, 2008. - 100 p. ; 18 cm.

Drukker: Pôle Graphisme (Chaumont)

Oplage: 1000 exemplaren

Bijzonderheid: Gepubliceerd in het kader van het project 'Chaumont: fictions (des livres bizarres)'

Aanvraagnummer: KW KOOPM A10027

Literatuur

  • Paul van Capelleveen, 'Fanette Mellier', in Paul van Capelleveen, Artists & others. The imaginative French book in the 21st century. Koopman Collection, National Library of the Netherlands. Nijmegen, Vantilt Publishers, 2016, p. 163-165
  • Sophie Cure, Tony Côme, ‘Fanette Mellier’ cosmos, carabine et confetti’ [gepubliceerd op 14 mei 2013 op ‘Strabic.fr’, website].
  • Sandrine Maillet, Anne-Marie Sauvage, ‘Fanette Mellier. Travailler la matière textuelle’, in: Revue de la Bibliothèque nationale de France, 43 (2013), p. 46-49.
  • Fanette Mellier’ [website].
  • Lisa Pagès, ‘Portrait, Fanette Mellier’, [gepubliceerd op 27 maart 2013 op ‘Sürkrüt. Blog de l’atelier de communication graphique de la Hear’, website].