200 chambres, 200 salles de bains
- Jaar:
- 1927
- Auteur:
- Valery Larbaud (1881 - 1957)
- Kunstenaar:
- J.E. Laboureur (1887 - 1947)
- Uitgeverij:
- Jean Gondrexon, Le bon plaisir
Twijfelachtige boekenvriend
Was de uitgeverscarrière van deze Franse bibliofiel en drukker in Nederland heel kort, zijn carrière als verzamelaar was lang en grillig. Uiteindelijk werd zijn bibliotheek in 1996 bij Christie's in Londen geveild, en dat was niet de eerste keer dat zijn boeken op de markt kwamen. In 1996 waren het merendeels Engelstalige boeken, maar zijn collectie bestond aanvankelijk vooral uit Franse literatuur, die hij lange tijd met veel zorg verzamelde. Er werden speciaal exemplaren voor hem gedrukt of ze werden door de auteur van een persoonlijke opdracht in handschrift voorzien. Vlak vóór de Tweede Wereldoorlog verkocht hij er een groot aantal en enkele van die boeken werden door Louis Koopman in Parijs gekocht en vervolgens opnieuw voorgelegd aan de auteurs, die - soms nogal kribbig tegenover Gondrexon - een nieuwe opdracht aan Koopman onder de oorspronkelijke opdracht schreven. Charles Vildrac hoopte dat Koopman het boek een goed onderkomen zou geven. François Mauriac was niet geamuseerd en plaatste bij zijn eerdere opdracht een uitroepteken achter Gondrexon als boekenvriend en ook René Arcos – van wie Gondrexon een 119 pagina's tellend handschrift van de hand deed - maakte daarop een toespeling over de toegenegen enthousiasteling die het kennelijk liever kwijt wilde. We weten niet waarom Gondrexon rond 1937 afstand deed van een deel van zijn collectie.
Ook in Den Haag werden later af en toe boeken uit zijn verzameling aangeboden. Zijn vriend Stols noteerde in zijn dagboek op 24 augustus 1947 dat hij bij antiquariaat Minerva een uitermate zeldzaam exemplaar ontdekte van Le secret du Belvédère. 'Het exemplaar was door Larbaud aan Gondrexon gegeven om er een herdruk van te maken. Er stonden typografische potloodaanwijzingen van Gondrexon in, die ik uitgomde. Mijn ontdekking heb ik aan G. Jean-Aubry voor zijn Larbaud-bibliografie gesignaleerd'. Het uitgommen van Gondrexons typografische notities was bepaald tekenend en markeerde niet alleen de geschrapte uitgeversplannen, maar ook de verdwijning van Gondrexon van het Nederlandse uitgeverstoneel – en zelfs als persoon verdween hij geheel uit beeld tot de veiling van zijn nalatenschap in 1996...