Rose goret

Jaar: 2005
Auteur: Gérard Farasse (1945 - 2014)
Typografie: François Da Ros (1941 - 2023)
Kunstenaar: Martine Rassineux (*1955)
Uitgeverij: Anakatabase

Gérard Farasse, Martine Rassineux, François Da Ros, Rose goret (2005)

Na de inaugurele uitgave Anakatabase (1991) heeft Éditions Anakatabase verschillende boeken uitgebracht, waaronder Rose goret (2005) en Généalogies (2007). Iedere uitgave heeft een eigen vorm en thema. Zo gaat Rose goret (2005) over de positie van het varken.

Het varken is altijd dichtbij

Het varken geldt in sommige culturen als een onrein dier; het komt er in veel spreekwoorden dan ook niet genadig vanaf. Er zijn tegenstemmen. Félicien Rops zag liever slagers en varkens dan ‘zogenaamde kunstenaars en dergelijke imbecielen’ en Jules Renard schreef: ‘Over het varken moet je spreken zoals over een bloem’. Dat het varken tot de verbeelding spreekt bleek in 2007 toen de Nederlandse kunstenares Christien Meindertsma een boek publiceerde met de titel PIG 05049 : 1:1. Daarin werden alle producten afgebeeld die sporen van varkensvet of –vlees en dergelijke bevatten: onder andere ‘munitie, fotopapier, hartkleppen, remmen, kauwgom, porselein, cosmetica, en zelfs biodiesel’. Het varken is altijd dichtbij.

Een eerbetoon aan het varken

Twee jaar eerder schreef dichter Gérard Farasse het essay Rose goret (roze big) over de positie van het varken in de mythologie en folklore. Het verscheen bij uitgeverij Anakatabase in een oplage van 15 exemplaren. Kunstenares Martine Rassineux maakte er etsen bij. Haar man, drukker François Da Ros, zette de tekst in de lettertypen Franklin, Dattilo en Rolando. Citaten werden in zwart, de tekst in zilver gedrukt. De uitvoering werd helemaal in de stijl van het varken gehouden: de pagina’s zijn niet van papier, maar van rood varkensleer gemaakt en geborgen in een door Da Ros zelf gefabriceerde kastanjehouten kist, waarvan de handvaten aan varkensoren doen denken. Hiermee bereiken we de grens van humor en lelijkheid. Achterin de kist liggen twee langwerpige ‘plakken’ rood varkensleer. Op die stroken zijn zeven afbeeldingen van vrolijk kijkende varkens afgebeeld. Ze hebben de zachtheid van vlees. Daaronder gaat een afbeelding van een varkenssnuit schuil, op een vergulde plaat. Dit eerbetoon aan het dier heeft een spiegelend oppervlak, zodat de lezer in de kop het eigen gezicht kan herkennen.

Vergulde etsplaat waarin het colofon gespiegeld wordt

Bibliografische beschrijving

Beschrijving: Rose goret / [texte inédit de] Gérard Farasse ; [gravures originales de] Martine Rassineux ; [conception graphique: François Da Ros]. - Montreuil : Anakatabase, 2005. - [16] p : ill. ; 39x28 cm.

Drukker: François Da Ros (Montreuil-sous-Bois)

Oplage: 15 exemplaren

Exemplaar: Nummer 8 van de 15 op "peau-de-la-bête" (varkensleer)

Bijzonderheid: Tekst gezet in de lettertypen Franklin, Datillo et Rolando; met twee vervolgen van het boek in de vorm van grote stempels; met kastanjehouten kistje als boekband gemaakt door François Da Ros; gesigneerd door de auteur en de kunstenaars

Aanvraagnummer: KW KOOPM E 77 [1]

Literatuur

  • Marie Akar, 'François Da Ros et Martine Rassineux. La lettre et l’image’, in: Art et métiers du livre, 261 (août-septembre 2007), p. 54-63.
  • Paul van Capelleveen, 'Anakatabase, François Da Ros & Martine Rassineux', in: Artists & others. The imaginative French book in the 21st century. Koopman Collection, National Library of the Netherlands. Nijmegen, Vantilt Publishers, 2016, p. 30-37.
  • Marie Chamonard, Réflexion sur le dépôt légal des livres d’artistes à partir dúne étude sur un imprimeur typographe, François Da Ros. Paris, Ecole Nationale Supérieure des Sciences de l’Information et des Bibliothèques, 2001.
  • Pascal Fulacher, 'Entretien avec François Da Ros, typographe', in: Art et métiers du livre, 141 (septembre 1986), p. 24-27.
  • Gilles Kraemer, ‘Ilinx’, in: Art et métiers du livre, 283 (mars-avril 2011), p. 86.
  • Wilfried Onzea, ‘François Da Ros. Master of art in typography’, in: Parenthesis, 28 (Spring 2015), p. 24-27.
  • Françoise Seince, 'Martine Rassineux ou la philosophie du signe', in: Art et métiers du livre, 176 (novembre-décembre 1992), p. 32-34.