Alice's adventures in Wonderland

Jaar: 2002

Auteur: Lewis Carroll (1832 - 1898)

Illustrator: John Tenniel

Kunstenaar: Didier Mutel (*1971)

Didier Mutel, Alice's adventures in Wonderland (2002): snede

Het verhaal Alice’s adventures in Wonderland van Lewis Carroll is al in vele vormen verschenen. Ook de kunstenaar Didier Mutel heeft zich gewaagd aan het maken van een eigen versie van dit verhaal. Met als resultaat: een kleurrijke en unieke uitgave.

Loopbaan van de kunstenaar

In 1988 werd Didier Mutel (1971) als stagiair aangenomen in het Atelier Georges Leblanc en in 1995 nam Maître d’art Pierre Lallier hem officieel onder zijn hoede als zijn ‘élève’. Na zijn opleiding bracht Mutel twee jaar door aan de Académie de France à Rome, Villa Médicis (1997-1999). Sinds 2003 is hij docent aan de École des Beaux-Arts van Besançon. In november 2013 werd hij benoemd tot Maître d'art. Tussen 1989 en 2000 publiceerde Mutel negen kunstenaarsboeken. Het meest succesvolle project was een editie van The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Tegelijk maakte hij een Franse versie: Le Cas étrange du Dr Jekyll et de M. Hyde. In 2016 won hij de prestigieuze 'Prix Liliane Bettencourt pour l'intelligence de la main'.

Een kleurrijke versie van een klassieker

In 2002 verscheen een uitgave van Lewis Carroll: Alice’s adventures in Wonderland. Het boek heeft bonte pagina’s. Alice’s adventures in Wonderland is gescand naar de oorspronkelijke uitgave met de illustraties van John Tenniel. De tekst en de illustraties daarin zijn vergroot (naar het formaat 36x26 cm) en op koperplaten overgebracht. Daarvan zijn ze in blauw gedrukt.

Het papier was eerder al bewerkt en elk blad was apart bedrukt in monotypie. Daarvoor prepareerde Mutel steeds een andere koperplaat. De bewegingen waarmee de pigmenten op die platen zijn aangebracht zijn nog goed te zien. Er zijn blauwe en groene bladen, maar ook roze, gele, oranje, bruine en paarse.

Mutels horrorsausje

Mutel maakte zelf ook 42 illustraties voor het boek en die zijn eveneens als kopergravures gedrukt, maar dan in dezelfde kleur als het papier. Daarop is steeds een dun velletje Japans papier aangebracht, zodat de eigen illustraties aanvankelijk onzichtbaar zijn, maar die van Tenniel wel doorschemeren. Tegenover de kleine Tenniel-plaatjes plaatste Mutel etsen die hele pagina’s in beslag nemen. Het zijn geen lieflijke kinderboekillustraties. Mutels editie van Alice’s adventures in Wonderland hoort tot het moderne genre van de ‘scarytales’. Dat zijn sprookjes die als nachtmerries en kinderverhalen die als horror worden gepresenteerd. Alice wordt door Mutel afgebeeld als een eng wezen met piekharen, Draculatanden en volle borsten. Het boek zelf, het omslag en alle pagina’s, voelen echter aan als een zachte huid.

Deze bewerkingen maakten het voor sommige pagina’s noodzakelijk dat ze acht keer op de pers werden bedrukt. Er werden 50 exemplaren gemaakt. Ook het vervolg, Through the looking-glass (2004), ontstond op dezelfde complexe wijze.

Lees verder bij: Through the looking-glass.

Bibliografische beschrijving

Beschrijving: Alice's adventures in wonderland / by Lewis Carroll ; [with 42 ill. after John Tenniel combined with original copper engravings by Didier Mutel]. - Paris : Didier Mutel, 2002. – 192 p., [42] bl. pl. : ill. ; 38 cm.

Drukker: Didier Mutel (Parijs)

Oplage: 50 exemplaren

Exemplaar: Nummer 24/40 van de 50 op Arches en Sekishu-Shi

Bijzonderheid: Onafgesneden; met cassette; gesigneerd door de kunstenaar

Aanvraagnummer: KW KOOPM E 97

Literatuur

  • Marie Akar, ‘Didier Mutel. Graveur et artiste du livre’, in: Art & métiers du livre, 285 (juillet-août 2011), p. 40-51.
  • Paul van Capelleveen, 'Didier Mutel', in: Artists & others. The imaginative French book in the 21st century. Koopman Collection, National Library of the Netherlands. Nijmegen, Vantilt Publishers, 2016, p. 70-77.
  • Paul van Capelleveen and Ruth R. Rogers, 'Didier Mutel, Atelier Didier Mutel', in: Materialia Lumina. Contemporary Artists’ Books from the CODEX International Book Fair. Berkeley, CA: The CODEX Foundation; Stanford: Stanford Libraries, Stanford University, 2022, p. 129-140
  • Alan Chatham de Bolivar, ‘Le cas étrange du Dr. Jekyll et de Mr. Hyde’, in: Art & métiers du livre, 189 (janvier-février 1995), p. 16-17.
  • Johanna Drucker, ‘The art of the written image’, in: Johanna Drucker, Figuring the word. essays on books, writing, and visual poetics. New York City, Granary Books, 1998, p. 57-75.
  • Didier Mutel, ‘A mythical animal encountered in unknown lands’, in: The artist book in a global world. A workshop in Poestenkill, New York, August 2002. (Wulf D. von Lucius, Gunnar A. Kaldewey, Eds.). Stuttgart, Lucius & Lucius, 2003, p. 19-32.
  • Timothy Young, ‘If it is beautiful, it is useful: a few words for Didier Mutel and his unheeded manifesto’, in: Didier Mutel, Acide brut manifesto. Berkeley, CA., Codex Foundation, 2011, p. 3-7.
  • Timothy Young, ‘Meet Captain Acid’, [gepubliceerd 11 oktober 2014 op website: ‘The Design Observer Group’].