Médard de Paris
Jaar: 1929
Auteur: René Arcos (1880 - 1959)
Kunstenaar: Frans Masereel (1889 - 1972)
Uitgeverij: Éditions du Sablier
Parijse sfeer
Medard de Paris (1929) was een van de laatste boeken die Masereel voor Sablier maakte, want zijn houtsneden werden door de Franse boekhandelaren niet gewaardeerd. Arcos had de uitgeverij inmiddels verplaatst van Genève naar Parijs, maar tot veel publicaties kwam het niet. In Médard de Paris, het vijfenzevenstigste deel in de serie 'oeuvres originales', vertelt hoofdpersoon Médard verschillende verhalen over het leven in de Franse hoofdstad. Masereel maakte tekeningen die de sfeer van de grote stad in de jaren twintig uitademt: mensenmassa's bij helverlichte bioscopen en in de walm van een kermis brengen het moderne leven in het interbellum tot uitdrukking. Ook eerder in La ville (1925) en Bilder der Grossstadt (1926) had Masereel treffend het leven in een metropool geschetst. In zijn visie is de drukke rumoerige stad de bron van het menselijk leed en de oorzaak van het verlies van individualiteit. De impressie die Masereel geeft van Parijs- een stad waar het altijd nacht lijkt te zijn- is dan ook grimmig.
Médard de Paris bevat een in pochoir gereproduceerdeaquarel en negen houtsneden van Masereel. Het omslag, de titelpagina en de eerste tekstpagina zijn gedrukt in zwart en paars. De tekst is geplaatst tussen dikke zwarte kaders. Het exemplaar in de Koopman Collectie is nummer 199 van in de 311 en is voorzien van een persoonlijke opdracht van Arcos aan Anny Antoine en Louis Koopman. Er was bij het werk tevens een origineel manuscript gevoegd van Arcos dat bestemd was voor de verzameling van Anny Antoine. Dit fragment is met de andere correspondentie tussen Arcos en Koopman ingebonden en te raadplegen onder signatuur KW 77 G 3.