Cerceaux 'sorcellent
Jaar: 1967
Auteur: Max Loreau (1928 - 1990)
Kunstenaar: Jean Dubuffet (1901 - 1985)
Uitgeverij: Beyeler
Dubuffets kritische houding ten opzichte van conventies en zijn zoektocht naar een soort oerkunst viel bij Max Loreau in goede aarde. Ook Loreau streefde naar oorspronkelijkheid. Ook was hij een man van principes. Hij nam ontslag bij de universiteit om zijn taalgebruik vrij te houden van sociale en ideologische connotaties. Loreau en Dubuffet waren sinds 1962 met elkaar bevriend en schreven elkaar over kunsttheoretische aangelegenheden. Loreau publiceerde enkele studies over het werk van Dubuffet.
Samenwerking
In 1967 werkten Dubuffet en Loreau samen aan het boek Cerceaux 'sorcellent. Uit dit boek blijkt duidelijk dat schrijver en kunstenaar dezelfde opvattingen hadden. Loreau lijkt zijn gedicht op dezelfde wijze te hebben geschreven als Dubuffet zijn zeefdrukken in de L'Hourloupe-stijl maakte: associatief en puur op gevoel. Loreau liet zich bij woordkeuze voornamelijk leiden door de klank en beginrijm, eindrijm en woordherhaling zijn technieken die hij overdadig toepast in dit gedicht.
Crevasses tirent tir. Flamboie. Fibroie.
Broie proie. Proie. Proie.
Dubuffet maakte in totaal 21 zeefdrukken, gedrukt in rood, wit, blauw en zwart, en hij ontwierp tevens de belettering op het vooromslag. Het boek werd in een oplage van 800 exemplaren gedrukt op karton door de firma La Ruche en gepubliceerd door twee kunstgalerieën: Beyeler uit Basel en Jeanne Bucher uit Parijs. In september 1978 verbrak Max Loreau het contact met Jean Dubuffet omdat diens rebelse, temperamentvolle karakter hem te veel werd. Voor de kunst van Dubuffet bleef Loreau echter een 'onbedwingbare passie' voelen.