Au travail ma chérie

Jaar: 1992
Auteur: Dominique Fourcade 1938
Kunstenaar: Pierre Buraglio 1939 
Uitgeverij: Imprimerie nationale Éditions

Au travail ma chérie, titelpagina

Au travail ma chérie heeft eigenlijk niet één auteur maar velen. Shakespeare, Proust, Heidegger, Homerus en onder andere René Char 'dansen' erin op de Jazzmuziek van Thelonious Monk en worden in deze uitgave allemaal verenigd onder het thema 'de rode roos vol herinneringen'. Dominique Fourcade, die voor Au travail ma chérie onder andere citaten van bovengenoemde auteurs hergebruikte, publiceerde al sinds 1961. Hij liet over zijn persoonlijk leven niets los, behalve dat hij streng onderricht genoot en zowel Engels- als Franstalig werd opgevoed. In zijn poëzie verrast hij door het gebruik van Engelse woorden, onomatopeeën, neologismen en woorden die je zelden tegenkomt.

Economie van het wentelteefje

De kunstenaar Pierre Buraglio illustreerde Au travail ma chérie en heeft diversiteit tot zijn kunst gemaakt. 'L'économie du pain perdu'(de economie van het wentelteefje) is de uitdrukking waarmee Buraglio zelf zijn werk karakteriseert. Wentelteefjes – een zoet gerecht – worden gemaakt van oud brood. Buraglio geeft oud materiaal een tweede leven: zijn kunstwerken worden gemaakt met allerlei gevonden voorwerpen zoals stoffen en papiertjes. In zijn abstracte collages blaast hij ook zijn eigen kunstwerken nieuw leven in door ze steeds weer her te gebruiken.

Schreefloze letters

Au travail ma chérie is één van de bibliofiele uitgaven van de Imprimerie nationale Éditions die werd verzorgd door het Atelier du Livre d'Art et de l'Estampe, dat een onderdeel is van de Franse nationale drukkerij. Alle uitgaven worden er door ambachtslieden met de hand samengesteld. Voor deze uitgave heeft het Atelier een van de zeven exclusieve lettertypen van de Imprimerie nationale gebruikt, namelijk Gauthier. Louis Gauthier ontwikkelde zijn lettertype in de periode van 1969 tot 1978. Het zijn schreefloze letters ('sans empattements') die opvallen door het ranke karakter en de eenvoud van de lijntekening. De letter is speciaal ontworpen voor de Imprimerie nationale Éditions en is inmiddels niet alleen als monotype-letter beschikbaar, maar ook in een gedigitaliseerde vorm.

Au travail ma chérie, colofon, gesigneerd door auteur en illustrator

Tussen typografie en illustratie

Au travail ma chérie is het eerste deel van de reeks Préférence. Hoewel deze uitgave door het gebruik van minder exclusief papier (Rives) en door de 'gewone' band (ingenaaid in cassette) niet luxe overkomt, verdient het toch aandacht. De nauwe wisselwerking tussen beeld en tekst komt niet alleen tot uitdrukking in de grillige positionering van de illustraties op het papier maar ook doordat de illustraties de tekst onderstrepen of doorhalen in blauw of rood. Op enkele bladzijden uit het boek is op de hoekjes ook een rode vingerafdruk te vinden. Misschien hebben de duim en wijsvinger – die veelal gebruikt worden om de pagina's om te slaan – zich in dit geval geprikt aan de doornen van de 'roos vol herinneringen' en zo een rode afdruk op het papier achter gelaten. Zeker is: de dynamiek tussen typografie en illustratie maakt het tot een boeiende 'livre d'artiste'.

Bibliografische beschrijving

Beschrijving: Au travail ma chérie / Dominique Fourcade ; [ill. par] Pierre Buraglio. – Paris : Imprimerie nationale Éditions, 1992. - [45] p. : ill. ; 29 cm

Drukker: Imprimerie nationale Éditions (Parijs)

Oplage: 100 exemplaren

Exemplaar: Nummer 30 van de 100 op Rives

Lettertype: Gauthier (cursief)

Bijzonderheid: Gesigneerd door de auteur en de illustrator

Bijzonderheid: Met een extra illustratie en een boekenlegger

Bibliografie: Bénézit 2-956

Aanvraagnummer: KW Koopm K 339

Literatuur

  • Jean-Baptiste Para, 'Dominique Fourcade', in: Dictionnaire de poésie de Baudelaire à nos jours. Paris, Presses universitaires de France, 2001, p. 273-275
  • Les caractères de l'Imprimerie nationale. Paris, Imprimerie Nationale, 1990