Un soupçon
Jaar: 1965
Auteur: Paul Éluard (1895 - 1952)
Kunstenaar: Michel Guino (1926 - 2013)
Uitgeverij: Degré quarante et un
Een wilde geschiedenis
Achter de voorname schoonheid van dit boek gaat overigens een wilde geschiedenis schuil. Éluard beloofde een voorwoord te schrijven bij Iliazds gedicht Lidantiu faram (1923), maar trok zijn belofte in na het zogenaamde soirée du 'Coeur à Barbe' incident. Tristan Tzara was organisator van de avond en Iliazd maakte de poster. Éluard wilde niet dat zijn naam naast die van Cocteau op het programma zou komen te staan en trok in een brief aan Iliazd zijn belofte voor het voorwoord in. Maar er is meer. Iliazd wilde op die beruchte dada-avond van 6 juli 1923 geen partij kiezen in een conflict tussen Éluard en Tzara. Tegen het zere been van Éluard in had Tzara André Breton door de politie laten verwijderen en Éluard voor 30.000 Francs aangeklaagd; de tweede avond kon vooral door toedoen van Éluard, zo meende Tzara, niet doorgaan. Uiteindelijk bood Éluard om de goede vrede in de vriendschap te bewaren Iliazd het gedicht Un soupçon aan.
Beeldhouwwerken op papier
Iliazd bleek zo onder de indruk van het gedicht dat hij er na de dood van Éluard een mooi boek van wilde maken. Vooral het steeds weer terugkerende woord 'légère' (dat zowel licht, luchtig als gedurfd betekent) maakte diepe indruk en wekte allerlei associaties bij hem op. Hij stelde zich bij iedere herhaling van het woord 'légère' een soort stalen luchtsculpturen voor om het gedicht van Éluard te visualiseren. Hij had ook al een kunstenaar in gedachten om dit te verwezenlijken, de jonge Franse beeldhouwer Michel Guino, met wie hij in 1955 in Saint-Germain des Prés had kennis gemaakt. Guino's etsen in kleur – vijftien in totaal – lijken sprekend op de luchtsculpturen van gescheurd staal waarover Iliazd droomde. Deze 'beeldhouwwerken op papier' zijn zo ruimtelijk en warm van kleur dat ze een driedimensionele indruk maken en bijna van het papier uit komen.
Bibliografische beschrijving
Beschrijving: Un soupçon: poème / de Paul Éluard ; ill. de pointes sèches par Guino ; mis en lumière par Iliazd. - Paris : Degré quarante et un, 1965. - [34] bl. : ill. ; 44 cm
Drukker: Union
Oplage: 41 en VI exemplaren op Japon impérial en 23 (waarvan 2 op naam gestelde exx.) op oud Japans papier
Exemplaar: Nummer 8 van de 23 op vieux japon
Bijzonderheid: Gesigneerd door de kunstenaar en de uitgever.
Bibliografie: Bénézit 6-584, 6-806
Aanvraagnummer: KW Koopm E 69
Literatuur
- Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voices and visions. The Koopman Collection and the Art of the French Book. The Hague, Koninklijke Bibliotheek, National Library of the Netherlands; Zwolle, Waanders, 2009
- Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voix et visions. La Collection Koopman et l'Art du Livre français. La Haye, Koninklijke Bibliotheek, Bibliothèque nationale des Pays-Bas; Zwolle, Waanders, 2009
- Exposition Iliazd: ses peintres, ses livres, du 23 mai au 15 juin 1991. Paris, Flak, 1991
- Iliazd. Paris, Centre Georges Pompidou, 1978
- Audrey Isselbacher, Iliazd and the illustrated book. New York, Museum of Modern Art, 1987
- Johanna Drucker, 'Iliazd and the Book as a Form of Art', in: The journal of decorative and propaganda arts, 7 (1988) Winter, p. 36-51
- Violaine Vanoyeke, Paul Éluard: Le poète de la liberté. Paris, Julliard, 1995
- Françoise Woimant, Marcelle Elgrishi, 'Iliazd, Tériade et Pierre Lecuire, trois grands éditeurs de notre temps', in: Nouvelles de l'estampe, 15 (1974) mai-juin, p. 17-23