Sommes

Jaar: 2011

Auteur: Jean-Pascal Dubost (*1963)

Kunstenaar: Jean Yves Cousseau (*1953)

Uitgeverij: Éditions Isabelle Sauvage

Plaats uitgeverij: Plounéour-Ménez

Jean-Pascal Dubost, Jean Yves Cousseau, Sommes (2011)

In 2002 werd Éditions Isabelle Sauvage opgericht, een uitgeverij met eigen drukkersatelier, gevestigd in Plounéour-Ménez (Bretagne). In kleine oplage worden er kunstenaarsboeken in hoogdruk en etsen gemaakt. Vanaf 2008 wordt ook in offset en met digitale ontwerpen gewerkt. Tot nu toe verschenen zo’n 70 titels, waaronder meer dan twintig kunstenaarsboeken.

Isabelle Sauvage (Essonne, 1969) studeerde middeleeuwse geschiedenis en werkte van 1995 tot 2010 als redacteur van kunstboeken voor verschillende uitgevers. Zij leerde zetten en drukken in het drukkersatelier van René Jeanne (2002-2003) en in de werkplaats van Michael Caine (2003). In 2004 kon zij zelf een drukkersatelier inrichten met verschillende persen. De lettertypen waarvan zij de meeste voorraad heeft zijn Garamond Peignot en de Caravelle, de Franse versie van de Folio, een schreefloze letter, oorspronkelijk ontworpen door Konrad Bauer.

Jean-Pascal Dubost, Jean Yves Cousseau, Sommes (2011)

Slijtage en verval

De tekst van Sommes (2011) werd geschreven door Jean-Pascal Dubost (1963) en met foto’s verlucht door Jean Yves Cousseau (1953). Het thema van de fotograaf is verval: hij laat zijn foto’s oxideren of op een andere manier verouderen en vervolgens reproduceren. Slijtage is het thema van dit boek. De tekst bij de kleurenfoto’s is gezet uit de Garamond en gedrukt in rood met een inkjet printer: de helft ervan lijkt weggevaagd. De foto- en tekstbladen schuiven in elkaar en kunnen als triptieken worden geopend.

Er zijn ook foto’s en tekst in zwart gedrukt; de foto’s door middel van een cliché in hoogdruk; de teksten zijn gezet in het lettertype Antique en gedrukt op BFK Rives papier. Op het omslag van rood Pastelcard-karton is eveneens een half weggevaagde tekst afgedrukt. De band sluit met een magneetstrip; het bindwerk is van Jeanne Frère. Naast de 150 exemplaren verschenen 15 luxe exemplaren met een originele foto van Cousseau waarop een doodshoofd is afgebeeld en alsof die nog niet dood genoeg lijkt, is die ook nog eens in verval; de foto toont roestplekken.

De tekst in zwart is de volledige versie, die in rood een overblijfsel. Is dat wat wij ervan onthouden, of wat wij ervan begrijpen? Dubost evoceert in één lange zin de opsommingen van Rabelais én de opstapelingen van het Bijbelboek Prediker, uitmondend in de gedachte dat wij eindigen ‘décharmé et décharné et dépiauté et défiguré et désossé et démembré et versibouffé ou incinéré’, en dat de enige troost is dat ieder einde een begin nodig heeft.

Bibliografische beschrijving

Beschrijving: Sommes / texte de Jean-Pascal Dubost ; photographies de Jean Yves Cousseau. - Plounéour-Ménez : Éditions Isabelle Sauvage, [2011]. - [24] bl. : ill. ; 26 cm.

Drukker: Isabelle Sauvage

Oplage: 165 exemplaren op BFK Rives (tekst) en Canson Rag (foto's), waarvan 15 luxe genummerd I-XV

Exemplaar: Nummer VI van de 15 luxe exemplaren

Bijzonderheid: Gebonden door Jeanne Frère, met een originele foto gesigneerd door de kunstenaar

Aanvraagnummer: KW KOOPM A10197

Literatuur

  • Paul van Capelleveen, 'Isabelle Sauvage', in: Artists & others. The imaginative French book in the 21st century. Koopman Collection, National Library of the Netherlands. Nijmegen, Vantilt Publishers, 2016, p. 64-67.
  • 'Éditions Isabelle Sauvage’, online op: [Éditions Isabelle Sauvage].
  • Julien Giry, ‘Isabelle Sauvage, la typographie en toute simplicité’, in: Ouest-France, 26 octobre 2014.
  • Laurine Rousselet, ‘Artisans des lettres’, in: ArMen, 199 (mars/avril 2014), p. 20-23.