Lisière d'infini

Jaar: 2000

Auteur: Zéno Bianu (*1950)

Kunstenaar: Michel Mousseau (*1934)

Uitgeverij: Fata Morgana

Lisière d'infini, vooromslag

Zéno Bianu heeft een voorliefde voor het theater en oosterse culturen. Naast het samenstellen van een bloemlezing met moderne Franse poëzie, en een met Japanse Haiku, vertaalde hij werk van de Hongaarse schrijver Sándor Márai en schreef hij vele dichtbundels. Hij wordt tot de belangrijke hedendaagse dichters gerekend. Zijn gedichten zijn bondig en hebben de kracht van een aforisme en het mysterieuze van een oosterse wijsheid. In Lisière d'infini vormen de gedichten balanceer-acts tussen de ene staat en de andere en beginnen alle gedichten met de vaststelling 'pas seulement', dus: niet alleen het een, maar ook iets anders.

Michel Mousseau

Op 20-jarige leeftijd stopte Michel Mousseau met studeren om niets anders meer te doen dan schilderen, schilderen en nog eens schilderen. Het ambachtelijke heeft hij van zijn grootvaders: de een was bakker, de ander hoefsmid. Tussen 1954 en 1973 liet hij vrijwel niets van zich horen. Vanaf het moment dat hij een oud timmeratelier betrok in Parijs, waar hij sindsdien woonde en werkte, wijdde hij zich aan zijn ambacht. Vanaf 1973 exposeerde hij bijna jaarlijks en nu en dan flirtte hij met poëzie en theater. Hij illustreerde kunstenaarsboeken en maakte affiches voor poëzie-evenementen. Zijn vaak naar het kubistische neigende werk is beïnvloed door zijn voorliefde voor grafische kunst. In deze uitgave van Lisière d'infini (de oneindige zelfkant) werkte Mousseau met abstracte ongelijke vierhoeken in felle kleuren die al dan niet subtiel met elkaar contrasteren.

To the happy few

Deze typerende uitgave van Fata Morgana verscheen in de reeks ‘To the happy few’ (2000). De oplage is klein (30) en de typografie is zoals bij veel Fata Morgana-uitgaven terughoudend: alle teksten zijn gecentreerd, er is maar één steunkleur (blauw) gebruikt en alleen op het omslag. Er is geen uitgeversvignet gebruikt en er worden geen zakelijke gegevens zoals lettertype, reeksnaam of ISBN vermeld, waardoor alle aandacht uit gaat naar tekst en beeld.

De schilderingen - abstracte composities van aaneensluitende kleurvlakken in blauwe, grijze, gele, rode en zwarte olieverf - zijn in elk exemplaar anders. Ondanks een isolerende vernis trok de verf diep in het Arches-papier en werden de composities aan de achterzijde zichtbaar. Daarom heeft Mousseau ze aan die kant ‘tegengeschilderd’ in zwart.

Boekband

De zwarte vlakken vormden voor boekbinder Berdien van Lieshout in 2008 de inspiratie voor haar bandontwerp, waarop zijdevlakken door middel van verschillende materialen onderscheidt. De kleuren keren in dit ontwerp terug doordat Van Lieshout de zijkanten van de opgelegde zwarte stukken heeft geverfd in overeenkomstige tinten.

Bibliografische beschrijving

Beschrijving: Lisière d'infini / Zéno Bianu ; [peintures originales de] Michel Mousseau. – Saint-Clément-la-Rivière : Fata Morgana, 2000. - [17] p. : ill. ; 29 cm

Drukker: La Charité (Montpellier)

Oplage: 30 exemplaren

Exemplaar: Nummer 19 van de 30 op Arches

Bijzonderheid: Gesigneerd door de auteur en de kunstenaar

Boekbinder: Berdien van Lieshout (2008)

Bibliografie: Bénézit 9-916

Aanvraagnummer: KW Koopm K 334

Literatuur

  • Paul van Capelleveen, 'Fata Morgana, Bruno Roy & David Massabuau', in: Artists & others. The imaginative French book in the 21st century. Koopman Collection, National Library of the Netherlands. Nijmegen, Vantilt Publishers, 2016, p. 139-144.
  • Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voices and visions. The Koopman Collection and the Art of the French Book. The Hague, Koninklijke Bibliotheek, National Library of the Netherlands; Zwolle, Waanders, 2009
  • Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voix et visions. La Collection Koopman et l'Art du Livre français. La Haye, Koninklijke Bibliotheek, Bibliothèque nationale des Pays-Bas; Zwolle, Waanders, 2009