La photographie n'est pas l'art
Jaar: 1937
Kunstenaar: Man Ray (1890 - 1976)
Auteur: Man Ray (1890 - 1976)
Uitgeverij: G.L.M.
Plaats uitgeverij: Paris
Daarnaast impliceert het woord ‘Lanterne’ (lantaarn) een bron van licht. Dit is een element waarmee Ray veel heeft gespeeld bij de totstandkoming van zijn fotografische oeuvre. Zijn uitvinding, de ‘rayogramme’, waarvan een exemplaar ook terug te vinden is in L’ange Heurtebise (1925), is hier een goed voorbeeld van. Deze techniek bestaat uit het plaatsen van een object op lichtgevoelig papier en het daarna meteen bloot te stellen aan licht. Hierbij wordt geen camera gebruikt. In La photographie n’est pas l’art is ook een rayogramme te vinden, vergezeld door het bijschrift ‘Photographie intégrale et cent pour cent automatique’ (Integrale en honderd procent automatische fotografie).
Ook het woord ‘Magique’ (magisch) kun je koppelen aan Man Ray en het surrealistische gedachtegoed dat soms terug te vinden is in La photographie n’est pas l’art. Het woord impliceert eigenlijk twee dingen. Het kan allereerst verwijzen naar het bovennatuurlijke, een droomwerkelijkheid, en daarmee naar het surrealisme. Het magische kan ook wijzen op de creatieve geest van de kunstenaar die bepaalde verbeeldingskrachten heeft waarmee hij de psyche van de beschouwer ‘betovert’ en de fantasie van de beschouwer activeert.