La bonne chanson
Jaar: 1936
Auteur: Paul Verlaine (1844 - 1896)
Kunstenaar: Hermine David (1886 - 1970)
Uitgeverij: Creuzevault
De uitgave van Creuzevault verscheen in 1936 met 21 etsen van Hermine David. Deze kunstenares volgde een opleiding in Parijs en debuteerde op de Vrouwensalon in 1904. In 1907 ontmoette zij de schilder Jules Pascin, met wie zij in 1915 in New York trouwde en die zij als haar leermeester beschouwde. Zij maakte verfijnde en fantasierijke aquarellen en gouaches, vooral van het landschap rond Parijs. Ook maakte zij litho's en drogenaald-etsen. De scrupuleuze en hecht geconstrueerde etsen hebben een ruimtelijke werking die veel verzamelaars aantrok. David illustreerde tientallen boeken, vooral in in de periode 1920-1940, en bleef tot 1960 actief. De illustraties voegen zich subtiel naar de tekst van het boek, of die nu van Byron, Maurois, Alain-Fournier of Verlaine is. Van Verlaine illustreerde zij ook de bundel Romances sans paroles.
De geur van leer
De uitgever Henri Creuzevault (1905-1971) was van oorsprong schilder, maar legde zich vanaf 1918 toe op boekbinden en werkte in het atelier van zijn vader Louis Lazare Creuzevault. Na de Eerste Wereldoorlog begon hij met het ontwerpen van boekbanden: maquettes. De maquette was in eerste instantie alleen een tekening, maar kon uitgroeien tot een volwaardig model. Vanaf 1928 (toen hij een eerste prijs won op een expositie in museum Galliéra) werkte hij samen met zijn broer: Henri ontwierp en voerde de decoratie uit en Louis verzorgde de band. In Frankrijk waren zo’n strikte werkverdeling en specialismes op dit terrein gebruikelijk. In 1936 openden de gebroeders een eigen boekwinkel met een drukkerij, maar Louis stierf al in 1937, slechts 25 jaar oud. Hun uitgeverij publiceerde ongeveer twintig boeken, waarvoor Laboureur, Maillol, Laurens en anderen de illustraties verzorgden. Henri kreeg met zijn bindwerk internationale erkenning. Later ontwierp hij ook tapijten en richtte hij zich meer op de kunsthandel. In 1987 verscheen een zesdelige hommage aan zijn werk.
De tekst van La bonne chanson werd in 1936 door Vaucher gedrukt, de etsen door Brunel. Er verschenen twee edities: 40 exemplaren op Gaspard Maillol papier, met extra afdrukken van de etsen en met een originele tekening van de kunstenares en 375 exemplaren op BFK Rives. Alle exemplaren zijn voorzien van het monogram van de uitgever. Het exemplaar in de Koopman Collectie is weliswaar gedrukt opRives (nummer 251), maar het bevat toch een complete extra serie van de etsen in zwart-wit en daarnaast een met de hand ingekleurde set. Tenslotte is voorin een originele, gesigneerde gouache van Hermine David toegevoegd. Het is een voorstudie van de illustratie bij het laatste gedicht: een hellende straat in Parijs, met bosschages en uitzicht op een ander stadsdeel. Het exemplaar is gebonden in een halfleren band door D.H. Mercher. Waarschijnlijk is dat Henri Mercher (1912-1976) - hij beweerde ooit binder te zijn geworden omdat hij zo van de geur van leer hield.