Le bracelet

Jaar: 1922
Auteur: Colette (1873-1954)

Eerste pagina van Le bracelet

Drie echtgenoten, beroemde minnaars en lesbische minnaressen- de schrijfster Colette leidde een onstuimig liefdesleven. Zij was de eerste danseres/actrice in Frankrijk die haar publiek topless tegemoet trad. Dat was in 1906. Zestien jaar later was ze gearriveerd als auteur van erkende meesterwerken, zoals het succesvolle verhaal over Chéri, de mooie, jeugdige minnaar van een vrouw op leeftijd, voor wie Auguste Hériot model stond. Colette roerde aspecten van het vrouwenleven aan die eerder onbesproken bleven. De periode waarin zij van berucht beroemd werd, was een instabiele tijd voor Colette. Zij ontworstelde zich aan haar eerste echtgenoot, Willy (1859-1931), wiens romans zij had geschreven en ontmoette in 1911 haar tweede echtgenoot, Henry de Jouvenal (geboren in 1876). De Jouvenal was een gecultiveerde en charmante man, die bovendien redacteur was van het Parijse dagblad Le matin, waarvoor Colette destijds af en toe een artikel schreef. Ze trouwden in 1912. Hij was haar ontrouw en zij bedroog hem met zijn eigen zoon Bertrand (1903-1987). Intussen schreef zij elke week een kort verhaal voor Le matin.

De verborgen vrouw

Van één van die verhalen wordt het handschrift bewaard in de Koopman Collectie van de Koninklijke Bibliotheek. Dit verhaal over een armband verscheen voor het eerst in Le matin van 30 december 1922. Colette was toen 49 en schreef de reeks korte vertellingen naar aanleiding van roddels. In 1924 werden ze gebundeld onder de titel La femme cachée (De verborgen vrouw). Voorin het exemplaar van Anny Antoine schreef zij met de hand: 'Verberg deze veelzijdige vrouw in de boekenkast van mejuffrouw Anny Antoine'. Het is een collectie zwarte idyllen, die ze 'Contes des mille et un matins' noemt, verhalen van duizend en één ochtenden... Het zijn net krantenberichten over moord, verraad, eenzaamheid en ongenoegen.

Het handschrift voor 'Le bracelet' verschilt sterk van de gepubliceerde tekst: allerlei woorden zijn door betere vervangen en het is duidelijk dat de tekst snel is opgeschreven en dat tijdens het schrijven nieuwe details zijn bedacht. 'Le bracelet', de armband, gaat over de rijke mevrouw Angelier, die zich temidden van haar parels, robijnen en jade opeens bedenkt dat zij als tienjarig meisje gelukkig was met helemaal niks: met een armband van blauw glas! Die armband was al snel gebroken en nu besluit ze op zoek te gaan naar exact zo’n armband. Na veel rondritten door Parijs vindt ze eindelijk het begeerde kleinood, maar helaas: de magie van vroeger blijft uit.

Mevrouw Angelier was in deze melancholieke stemming geraakt door het jaarlijkse huwelijkscadeau van haar echtgenoot: de zoveelste parelketting. Ze vergelijkt hun jaren samen met een hopeloze berg juwelen. En ze beseft dat ze nu minder van haar echtgenoot kan houden dan vroeger. Dat laatste zou Anny Antoine nooit overkomen. Zij en haar ingenieur Louis Koopman brachten het niet verder dan een verloving, die wreed werd afgebroken. Het krantenbericht over de gruwelijke dood van Anny... wat zou Colette daar niet van hebben gemaakt?

Bibliografische beschrijving

Beschrijving: Le bracelet / Colette. - Ca. 1922

Bijzonderheid: Handschrift, kopij voor de drukker. Gepubliceerd in Le matin, 22 december 1922

Aanvraagnummer: KW 77 G 20

Literatuur

  • Paul Argonne, Colette: Une dame, trois rois et quelques cavaliers. Paris, Belfond, 2004
  • Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voices and visions. The Koopman Collection and the Art of the French Book. The Hague, Koninklijke Bibliotheek, National Library of the Netherlands; Zwolle, Waanders, 2009
  • Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voix et visions. La Collection Koopman et l'Art du Livre français. La Haye, Koninklijke Bibliotheek, Bibliothèque nationale des Pays-Bas; Zwolle, Waanders, 2009
  • Hortence Dufour, Colette, la vagabonde assise. Monaco, Rocher, 2000
  • Claude Pichois, Alain Brunet, Album Colette. Paris, Gallimard, 1984
  • Judith Thurman, Secrets of the flesh: A life of Colette. London, Bloomsbury, 1999