Dolorine et les ombres
Jaar: 1911
Auteur: Jean de Bosschère (1878 - 1953)
Kunstenaar: Jean de Bosschère (1878 - 1953)
Uitgeverij: Bibliothèque de l'Occident
Typografie
Dankzij het feit dat de schrijver en de kunstenaar één persoon zijn, sluiten de afbeeldingen bij het verhaal bijzonder goed aan bij de tekst - onder de meeste tekeningen is zelfs een tekstcitaat weergegeven. Hoe doordacht De Bosschère te werk ging, blijkt ook uit het lange voorwoord, waar hij uitgebreid ingaat op het samenspel van woord en beeld. Maar de eenheid die het boek uitstraalt is eveneens te danken aan de uitgever en de drukker van het boek. Geïnspireerd door William Morris en zijn fameuze Kelmscott Press streefden De Bosschère en drukker Paul Buschmann naar een perfecte uiterlijke verschijningsvorm van het boek. Het werk werd dan ook uitgegeven door de Bibliothèque de l'Occident. Deze uitgeverij was gespecialiseerd in bijzondere werken en gerelateerd aan het tijdschrift L'Occident - door Gide beschouwd als een voorloper van de Nouvelle Revue Française. De uitgever streefde naar een harmonie van tekst en illustratie en publiceerde ook sobere typografische werken zoals Cinq grandes odes (1910) van Paul Claudel. De bijzondere aandacht van de uitgeverij voor papier en typografie paste in de mode van het Mooie Boek, die sinds de Kelmscott Press opgeld deed. Het ontbreken van reclame in het boek sloot daarbij aan, al liet de uitgever hier niet de gelegenheid voorbij gaan enkele andere boeken van De Bosschère aan te prijzen. De oplagen van deze mooie uitgaven bedroegen meestal niet meer dan 300 exemplaren; de kosten waren vaak voor de auteurs zelf. Bekende schrijvers die werk lieten uitgeven bij het door André Mithouard en Albert Chapon opgerichte L'Occident waren bijvoorbeeld André Gide, Maurice Barrès en Francis Jammes.
Ook de drukker was geen onbekende in het (Belgische) bibliofiele circuit, het werk werd gedrukt bij de Antwerpse drukkerij van J.-E. Buschmann, de 'huisdrukker' van de Antwerpse Société des bibliophiles. In 1911 werd de drukkerij inmiddels door zoon Paul geleid, die tevens het zetwerk voor zijn rekening nam: de duistere sfeer van het verhaal wordt versterkt door het gebruik van de unciaalletter waaruit de tekst is gezet. De Antwerpse kunstenaar René Leclercq (1880-1944) voorzag Dolorine et les ombres van een portret van Jean de Bosschère. Het exemplaar in de Koopman Collectie is nummer 237 van de 250 op Engels papier. Voor de band is okerkleurig sierpapier gebruikt. Op de band is net als in het boek De Bosschères naam nog gespeld als De Bosschère, de officiële schrijfwijze. Vanaf 1944 schreef de kunstenaar/auteur zijn naam echter met één 's' en de latere kunst- en literatuurbeschouwers hebben die schrijfwijze overgenomen.
Bibliografische beschrijving
Beschrijving: Dolorine et les ombres / Jean de Bosschère ; avec un portr. par René Leclercq, - Paris : Bibliothèque de l'Occident, 1911. - [213] p. : ill., 26 cm
Drukker: Buschmann, Paul
Oplage: 300 exemplaren
Exemplaar: Nummer 237 van de 250 op Anglais
Boekbinder: M. Spaans (Koninklijke Bibliotheek)
Bibliografie: Bénézit 2-597
Aanvraagnummer: Koopm A 871
Literatuur
- Christian Berg, Jean de Boschère ou le mouvement de l’attente: étude biographique et critique. Bruxelles, Palais des académies, 1978
- G.-Jos. Buschmann, Une officine anversoise. Anvers, Buschmann, 1924
- Monique Mol, Jean de Boschere ou le chemin du retour. New York, Lang, 1987
- Wolfgang Sachsenröder, Adrien Mithouard und seine theorie des "occident": Zum Traditionalismus in der französischen Literatur vor dem ersten Weltkrieg. Bonn, Romanisches Seminar der Universität, 1973
- Jean Warmoes, Jean de Boschère: le centenaire de sa naissance. Bruxelles, Archives et Musée de la Litterature, 1978