Impermanence subtile. Subtle impermanence
Jaar: 2013
Auteur: Ian Monk (*1960)
Kunstenaar: Shirley Sharoff (*1936)
Uitgeverij: Shirley Sharoff
Een collage van afval
Eén van Sharoff’s typische stadsboeken verscheen in 2013: Impermanence subtile. Voor de tekst werd het lettertype Grotesque gebruikt en deze werd gedrukt in het atelier van Vincent Auger in Parijs. Het is een fragment uit het gedicht ‘Tri selon tri’ van de Engelse dichter Ian Monk (1960).
De titel van dit fragment verwijst naar een Boeddhistische doctrine over de permanente instabiliteit van het leven. De dichter stelt voor om vier oude categorieën te vervangen door vier nieuwe: de vier elementen aarde, lucht, water, vuur, hebben hun tijd gehad. Daarvoor in de plaats komen ‘papier, plastic, glas’ en ‘in the end everything left over. Those things that finish up in their own trash can’ (uiteindelijk alles wat overblijft. De dingen die eindigen in de vuilnisbak). In het volledige gedicht ‘Tri selon tri’ is overigens duidelijker dat die vierde categorie de ‘vuilniszak’ is. Die vuilniszak bevat etensresten (aardappelschillen, servetten met ketchupvlekken), maar ook intieme sporen (zoals poepluiers en braaksel) die zich volgens Monk zullen vermengen tot een helse gezondheidszalf voor de generaties die gaan komen.
Het omslag toont een collage van foto’s door Sharoff: een viaduct, een gesloopt huis, een weggegooide eierdoos, een zwervend verkeerslint, achtergelaten troep. De etsen laten de bewoners van de stad zien terwijl ze aan de wandel zijn, ze staan nergens bij stil. Ook heeft Sharoff figuren van winkelende mensen geknipt uit zwart papier en elders in het boek opgeplakt. De uitgeknipte vormen zijn kleurrijk doordat de pagina eronder een collage is van etiketten, verpakkingen en reclame.
Bibliografische beschrijving
Beschrijving: Impermanence subtile = Subtle impermanence / Ian Monk ; gravures et découpages, Shirley Sharoff ; traduit en anglais par Shirley Sharoff et Richard Pye Subtle impermanence. – [Paris] : [Shirley Sharoff], [2013]. – 21 pages non numérotés : illustrations. ; 21x34 cm.
Drukker: Atelier Vincent Auger (Parijs)
Oplage: 35 exemplaren
Exemplaar: Nummer 6 van de 35 op Rives BFK grey papier
Bijzonderheid: Originele uitgave; tekst afkomstig uit het gedicht ‘Tri selon tri’ van Ian Monk; gedrukt in het lettertype Grotesque; gesigneerd door de kunstenaar
Aanvraagnummer: KW KOOPM P10049
Literatuur
- Paul van Capelleveen, 'Shirley Sharoff', in: Artists & others. The imaginative French book in the 21st century. Koopman Collection, National Library of the Netherlands. Nijmegen, Vantilt Publishers, 2016, p. 180-185.
- Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voices and visions. The Koopman Collection and the art of the French book. The Hague, Koninklijke Bibliotheek, National Library of the Netherlands; Zwolle, Waanders, 2009.
- Christophe Comentale, ‘Les Amazones’, in: Art et métiers du livre, 249 (août-septembre 2005), p. 85.
- Christophe Comentale, ‘Bruits: sons et images’, in: Art et métiers du livre, 266 (mai-juin 2008), p. 87.
- Christophe Comentale, ‘Shirley Sharoff, des livres à tenir debout et des estampes à voir assis’, in: Art et métiers du livre, 231 (août-septembre 2002), p. 58-63.
- Christophe Comentale, ‘Les vagues’, in: Art et métiers du livre, 241 avril-mai 2004), p. 76.
- Marie-Paule Peronnet, ‘La marelle à trois temps’, in: Art et métiers du livre, 271 (mars-avril 2009), p. 87.
- Françoise Séloron, ‘Shirley Sharoff. L’art des signes urbains’, in: Nouvelles de l’estampe, 202 (novembre 2005), p. 67-69.
- ‘Shirley Sharoff. Signes de vie’ [website]: http://shirleysharoff.free.fr/.