Impermanence subtile. Subtle impermanence

Jaar: 2013

Auteur: Ian Monk (*1960)

Kunstenaar: Shirley Sharoff (*1936)

Uitgeverij: Shirley Sharoff

Shirley Sharoff, Ian Monk, Impermanence subtile. Subtle impermanence (2013), opengevouwen cassette.

Naast vorm speelt het thema van de stad een belangrijke rol bij de totstandkoming van Shirley Sharoff’s kunstenaarsboeken. Dit thema is bijvoorbeeld terug te zien in haar werk Bruits de la ville (2007), maar ook in Impermanence subtile (2013).

De stad als thema

Dit thema wordt door Sharoff vooral verbonden met haar geboorteplaats New York, een stad die onder andere wordt gekenmerkt door diversiteit van mensen en buurten, stadsgeluiden, menigten, vuilnis, graffiti en transport. In collages gebruikt ze haar eigen etsen in combinatie met plattegronden en foto’s van muren of stadsbussen, maar ook gevonden objecten, zoals plastic tassen. Ze probeert een samenhang te bereiken, zodat er één geheel ontstaat, maar kleine puzzelstukjes krijgen daarbinnen hun eigen betekenis en plaats, als lichtgevende ideogrammen.

Een ander aspect is dat de stad overloopt van gebruiksaanwijzingen: verbodsborden, bewegwijzeringen, snelheidsbeperkingen, gevaarsborden. Deze ‘instructies hoe te leven’ lijken volgens Sharoff voornamelijk gemaakt voor analfabeten; ze kan ze niet serieus nemen en in haar boeken verandert zij deze tekens in spelelementen. Een tweede categorie sporen van het dagelijkse leven heeft een vluchtiger karakter: affiches, graffiti, opschriften, reclames, flarden papier die komen aanwaaien. Ze legt ze vast op de foto om later in haar etsen te gebruiken. Zoals kunstenaar Matthew Tyson er op zijn fiets op uit trekt om inspiratie op te doen, zo wandelt Shirley Sharoff door de straten van de stad. Ze probeert de ‘kleine nietigheden van het moderne leven’ met humor vast te leggen.

Een collage van afval

Eén van Sharoff’s typische stadsboeken verscheen in 2013: Impermanence subtile. Voor de tekst werd het lettertype Grotesque gebruikt en deze werd gedrukt in het atelier van Vincent Auger in Parijs. Het is een fragment uit het gedicht ‘Tri selon tri’ van de Engelse dichter Ian Monk (1960).

De titel van dit fragment verwijst naar een Boeddhistische doctrine over de permanente instabiliteit van het leven. De dichter stelt voor om vier oude categorieën te vervangen door vier nieuwe: de vier elementen aarde, lucht, water, vuur, hebben hun tijd gehad. Daarvoor in de plaats komen ‘papier, plastic, glas’ en ‘in the end everything left over. Those things that finish up in their own trash can’ (uiteindelijk alles wat overblijft. De dingen die eindigen in de vuilnisbak). In het volledige gedicht ‘Tri selon tri’ is overigens duidelijker dat die vierde categorie de ‘vuilniszak’ is. Die vuilniszak bevat etensresten (aardappelschillen, servetten met ketchupvlekken), maar ook intieme sporen (zoals poepluiers en braaksel) die zich volgens Monk zullen vermengen tot een helse gezondheidszalf voor de generaties die gaan komen.

Het omslag toont een collage van foto’s door Sharoff: een viaduct, een gesloopt huis, een weggegooide eierdoos, een zwervend verkeerslint, achtergelaten troep. De etsen laten de bewoners van de stad zien terwijl ze aan de wandel zijn, ze staan nergens bij stil. Ook heeft Sharoff figuren van winkelende mensen geknipt uit zwart papier en elders in het boek opgeplakt. De uitgeknipte vormen zijn kleurrijk doordat de pagina eronder een collage is van etiketten, verpakkingen en reclame.

  • Knipsel en collage door Shirley Sharoff

Bibliografische beschrijving

Beschrijving: Impermanence subtile = Subtle impermanence / Ian Monk ; gravures et découpages, Shirley Sharoff ; traduit en anglais par Shirley Sharoff et Richard Pye Subtle impermanence. – [Paris] : [Shirley Sharoff], [2013]. – 21 pages non numérotés : illustrations. ; 21x34 cm.

Drukker: Atelier Vincent Auger (Parijs)

Oplage: 35 exemplaren

Exemplaar: Nummer 6 van de 35 op Rives BFK grey papier

Bijzonderheid: Originele uitgave; tekst afkomstig uit het gedicht ‘Tri selon tri’ van Ian Monk; gedrukt in het lettertype Grotesque; gesigneerd door de kunstenaar

Aanvraagnummer: KW KOOPM P10049

Literatuur

  • Paul van Capelleveen, 'Shirley Sharoff', in: Artists & others. The imaginative French book in the 21st century. Koopman Collection, National Library of the Netherlands. Nijmegen, Vantilt Publishers, 2016, p. 180-185.
  • Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voices and visions. The Koopman Collection and the art of the French book. The Hague, Koninklijke Bibliotheek, National Library of the Netherlands; Zwolle, Waanders, 2009.
  • Christophe Comentale, ‘Les Amazones’, in: Art et métiers du livre, 249 (août-septembre 2005), p. 85.
  • Christophe Comentale, ‘Bruits: sons et images’, in: Art et métiers du livre, 266 (mai-juin 2008), p. 87.
  • Christophe Comentale, ‘Shirley Sharoff, des livres à tenir debout et des estampes à voir assis’, in: Art et métiers du livre, 231 (août-septembre 2002), p. 58-63.
  • Christophe Comentale, ‘Les vagues’, in: Art et métiers du livre, 241 avril-mai 2004), p. 76.
  • Marie-Paule Peronnet, ‘La marelle à trois temps’, in: Art et métiers du livre, 271 (mars-avril 2009), p. 87.
  • Françoise Séloron, ‘Shirley Sharoff. L’art des signes urbains’, in: Nouvelles de l’estampe, 202 (novembre 2005), p. 67-69.
  • ‘Shirley Sharoff. Signes de vie’ [website]: http://shirleysharoff.free.fr/.