Paysages de Grignan

Jaar:
1965
Auteur:
Philippe Jaccottet (1925 - 2021)
Kunstenaar:
Gérard de Palézieux (1919 - 2012) )
Uitgeverij:
Bibliothèque des Arts
Paysages de Grignan, titelpagina

Grignan is een schilderachtig dorp in de Drôme in de zuidoosthoek van Frankrijk met in elk geval één beroemde dode: de briefschrijfster Madame de Sévigné. Zij woonde er twee jaar voor zij in 1696 overleed. Het dorp heeft een kerk, een plein en een kasteel en gold lang als een oase van rust. In 1953 streek de Zwitserse dichter Philippe Jaccottet er neer. Jaccottet zag Grignan als een paradijselijk landschap, maar noteerde in de decennia dat hij er woonde dat ook deze omgeving langzaam aan veranderde en- als het ware- zijn onschuld verloor. Zijn 'natuurdagboek' werd in fasen gepubliceerd onder de titel La semaison.

Jaccottet behoort - net als André Du Bouchet en Yves Bonnefoi - tot een groep dichters die zich na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog rekenschap gaven van de positie van de poëzie: ze verwierpen de surrealistische beeldspraak en probeerden op een transparante wijze poëzie te schrijven, op zoek naar de essentie van het bestaan. Jaccottet vond in het landschap rond Grignan de poëtische plek bij uitstek: de wijngaard. Het was voor hem het ideale thema voor zijn gedachten over taal, poëzie, leven, ethiek en ook mystiek: een flexibele plattegrond, poreuze muren, een licht dak, de perfecte plaats voor het huwelijk van licht en schaduw.

  • Paysages de Grignan, omslag

Liefde voor natuur

Jaccottet's landgenoot Gérard Palézieux deelde diens liefde voor de ongerepte landelijke streek en verbleef vanaf 1960 vaak in Grignan. De kunstenaar, vooral bekend om zijn grafiek, legde zich toe op naakten, stillevens en landschappen, beïnvloed door de Toscaanse schilders. Het onderwerp van Palézieux was, volgens Jaccottet, de traditie zelf. Deze twee nostalgische Zwitsers voelden elkaar goed aan.

In Paysages de Grignan zijn de etsen van Palézieux en de tekst van Jaccottet twee gelijkwaardige componenten: het één dient niet- zoals vaak- tot ondersteuning van het ander. Zowel in woord als beeld wordt de geschiedenis en de schoonheid van het landschap van Grignan uitgedrukt. Palézieux is trouw gebleven aan zijn kenmerkende, klassieke stijl; hij heeft door subtiele arceringen in het verstilde landschap de vorm van huizen en bomen aangegeven.

Colofon, gesigneerd door Philippe Jaccottet en Gérard de Palézieux

Het boek ademt een sobere luxe, versterkt door het zandkleurige omslag. De teksten werden in 1964 gedrukt, de etsen een jaar later. De eveneens Zwitserse uitgeverij Bibliothèque des arts publiceerde de cassette in 1965 in een oplage van slechts 110 exemplaren. De uitgeverij ontstond in 1954 en specialiseerde zich in kunstboeken, catalogi en klassieke geïllustreerde teksten. Bibliothèque des arts publiceerde in 1976 het eerste deel van een catalogus van het grafische werk van Palézieux, met een inleiding van Philippe Jaccottet, die daarin probeerde door de ogen van een willekeurige beschouwer naar de etsen te kijken.

Bibliografische beschrijving

Beschrijving:
Paysages de Grignan / douze eaux-fortes de Gérard de Palézieux ; texte de Philippe Jaccottet. - Lausanne : Bibliothèque des Arts, 1964 [i.e. 1965]. - [19] p. : ill.; 31×41 cm
Drukker:
Impr. centrale (Lausanne) (tekst); Reynold Disteli (Versoix) (etsen)
Oplage:
110 exemplaren
Exemplaar:
Nummer 11 van 96 op Arches
Bijzonderheid:
Gesigneerd door de auteur en de kunstenaar
Aanvraagnummer:
KW Koopm K 298

Literatuur

  • Alain Clerval, Philippe Jaccottet. Paris, Seghers, 1976
  • François Daulte, L'oeuvre gravé de Palézieux, II: 1965-1974. Lausanne, Bibliothèque des Arts, 1982
  • Hervé Ferrage, Philippe Jaccottet, le pari de l’inactuel. Paris, Presses Universitaires de France, 2000
  • Philippe Jaccottet, 'Introduction', in: François Daulte, L'oeuvre gravé de Palézieux, I: 1942-1964. Lausanne, Bibliothèque des Arts, 1976, p. 5-10