Hollande
Jaar: 1962
Auteur: Jean Tardieu (1903 - 1995)
Kunstenaar: Jean Bazaine (1904 - 2001)
Uitgeverij: Maeght éditeur
De dichter Tardieu
Bazaine had, voordat hij koos voor een kunstenaarscarrière, aan de Sorbonne filosofie, literatuur en kunstgeschiedenis gestudeerd; hij heeft altijd affiniteit met de literatuur behouden. Vanaf 1942 maakte hij deel uit van de entourage van Georges Bataille, Paul Eluard en Raymond Queneau. In die kringen ontmoette hij Jean Tardieu. Tardieu (pseudoniem van Daniel Trevoux) was afkomstig uit de Jura en studeerde filologie in Parijs. Vanaf de dertiger jaren van de twintigste eeuw publiceerde hij gedichtenbundels, en vanaf de jaren vijftig ook toneelstukken, zoals Un mot pour autre (1951) en Les amants du métro (1952). Het waren meest eenakters in de surrealistische en absurdistische traditie, die zich met hun smakelijke, raadselachtige dialogen ook leenden voor het café-theater. Vanaf de oorlog tot aan zijn pensioen bekleedde Tardieu hoge functies bij radio en televisie. Daarbij bleef hij gedichten, essays, memoires en toneelstukken schrijven.
Het samengaan van de woordklank met beeld of voorstelling vormde een belangrijke pijler voor Tardieus kunst. 'Alle ramen gaan tegelijkertijd open, en met één sprong overschrijd ik al mijn grenzen', zoluidt de eerste zin in Hollande. Eigenlijk is dit boek één lang gedicht, onderverdeeld in 'thema's', sommigen met eindeloos lange, associatieve zinnen, waarvan de betekenis eerder aangevoeld dan rationeel begrepen kan worden. Die thema's zijn gedrukt in romein; ze worden ieder in cursief verder becommentarieerd of nader uitgewerkt. Ook zijn er een paar 'klankgedichten' opgenomen. Hier gaat het puur om de muzikale klank van de als aan een ketting geregen woorden:
large largue lave
délie ébroue surgi salubre hume
arbore cataracte dérive horreur ravir ouragan
Uitgeverij Maeght
De uitgever van Hollande was Aimé Maeght, met wie Jean Bazaine sinds eind jaren veertig van de vorige eeuw contact had: vanaf 1949 exposeerde hij met een zekere regelmaat bij deze veelzijdige en beroemde galeriehouder. Aimé Maeght (1906-1982) begon zijn carrière als lithograaf in een drukkerij. Zijn faam in de kunstwereld ontstond door tentoonstellingen die hij en zijn vrouw Marguérite Devaye (1909-1977) organiseerden in hun galerieën, eerst in Cannes, later in Parijs, waar de snelle opkomst van de Galerie Maeght in de rue de Téhéran samenviel met de ontplooing van Aimé als 'éditeur d’art'.
Deze tweede roeping overschaduwde uiteindelijk de eerste. Maeght maakte er nooit een geheim van dat hij het liefst herinnerd wilde worden als uitgever van moderne kunst. De Éditions Maeght hebben vanaf het begin af aan gefungeerd als een 'trait d’union' tussen poëzie en beeldende kunst. Veel kunstenaars werden dank zij hem wereldberoemd: Georges Braque, Giacometti, Alexander Calder, Bram van Velde, Juan Miró en Marc Chagall. Vaak werd er geproduceerd op basis van vriendschap en vertrouwen, waarbij ieder het zijne kon doen in volle vrijheid. Ook Hollande is een voorbeeld van een gelukkige samenwerking tussen schrijver, beeldend kunstenaar en uitgever.
Bibliografische beschrijving
Beschrijving: Hollande / [aquarelles et dessins de] Jean Bazaine ; texte de Jean Tardieu. - Éd. orig. - Paris : Maeght éditeur, 1962. - [36] p. : ill. ; 31×38 cm
Drukker: Aimé Maeght (aquarellen, tekeningen) Fequet et Baudier (tekst)
Oplage: 100 exemplaren
Exemplaar: Nummer 25 van de 100
Bijzonderheid: Met originele gesigneerde kleurenlitho door Jean Bazaine
Bibliografie: Bénézit 1-907 ; Monod-10580
Aanvraagnummer: KW Koopm E 42
Literatuur
- Jean-Yves Debreuille, Lire Tardieu. Lyon, Presses Universitaires de Lyon, 1988
- Jean Tardieu. Paris, Seghers, 1964
- Lydia Harambourg, L' École de Paris, 1945-1965: Dictionnaire des peintres.Neuchâtel, Ides & Calendes, 1993
- Jean-Louis Prat, L' univers d'Aimé et Marguerite Maeght. Saint-Paul, Fondation Maeght, 1982
- C. Tacou, F. Dax-Boyer, Jean Tardieu. Paris, Éditions de l'Herne, 1991