Le voyage d'Urien
Jaar: 1893
Auteur: André Gide (1869 - 1951)
Kunstenaar: Maurice Denis (1870 - 1943)
Uitgeverij: Librairie de l'Art indépendant
Maurice Denis sprak in zijn theoretische teksten de verwachting uit dat auteurs en kunstenaars op een nieuwe manier zouden samenwerken. Illustratie en decoratie vielen daar niet onder, het moest meer zijn dan dat. De samenwerking tussen Gide en Denis begon nadat Gide in 1891 ongepubliceerde tekeningen voor Verlaine's Sagesse zag. In augustus 1892 schreef Gide dat de tekst nog niet gereed was. Hij voorzag herzieningen om het niveau van de illustraties te evenaren op een moment dat Denis nog aan zijn bijdrage moest beginnen; Gide dacht wellicht nog aan de Sagesse-illustraties. Wel had Denis al kaders ['encadrements'] voorgesteld: de tekst zou omringd worden door decoraties. Gide liet hem vrij de pagina's zo vorm te geven, maar benadrukte wel de verdeling van de tekst in drie hoofdstukken en drong erop aan de illustraties per hoofdstuk van tint te laten verschillen: 'les trois parties qui le composent doivent être d'une tonalité toute différente'. Inderdaad verspringt de kleur van chamois naar oker naar groen. In breedsprakige beleefdheidsfrases schreef hij dat zijn idee van het boek wellicht pedant klonk, of vaag, want zij waren tenslotte ongelijksoortige kunstenaars: 'êtes-vous comme moi?' Uit deze correspondentie blijkt dat het kunstenaarsboek – met zijn vanzelfsprekende samenwerkingspatronen – nog in de kinderschoenen stond. Ook de uitgever liet zijn stem horen. Bailly vond het prachtig dat Denis zijn eigen litho's zou uitvoeren (vaak werd de tekening van een kunstenaar door een ateliermedewerker op de lithosteen aangebracht). Hij vreesde wel dat een in lithografie gereproduceerde tekst te wensen over zou laten. De tekst werd daarom apart gedrukt, door Paul Schmidt, terwijl de litho's werden gedrukt bij Edward Ancourt.
In augustus 1892 stelde Denis voor om verspreid over het boek grote litho's te plaatsen, even groot als de tekstblokken. Hij stelde voor zo'n litho midden op de pagina te zetten en dan boven en onder een of meerdere tekstregels te drukken, zodat de gehele bladspiegel in evenwicht bleef met de volle tekstpagina daar tegenover. Dat is een paar keer gedaan en daarmee is afwisseling in de opmaak van de pagina's gekomen. Deze litho's hebben inhoudelijk een duidelijke relatie met het verhaal. Er zijn daarnaast ook kleine, abstracter litho's die de hoofdstukken openen en litho's van een paar regels hoogte die over de hele breedte als het ware een geïllustreerde streep over de pagina trekken ('on pourrait couper vers le milieu la page par une bande de dessin'). Ook de grotere litho's verschillen onderling van formaat. Alle litho's ondersteunen het sensuele droom-karakter van het boek, onder meer door ogen vaak gesloten of geloken af te beelden en door Japans-aandoende arabesquen. In totaal waren er dertig litho's en één houtsnede (de omslagillustratie). Het boek moest er van Denis ernstig en mysterieus (sévère et mystérieux) uit gaan zien; de stijl moest zowel renaissancistisch als middeleeuws worden. Het idee van kaders had hij toen al verlaten. En, schreef Denis, over de kleuren moesten ze nog eens praten. Daarvoor kwam hij speciaal naar Parijs.
In april 1893 bleek dat de drukker niet genoeg letters bezat om de hele tekst in één keer te zetten. Hij drukte daarom de latere hoofdstukken apart. Het boek werd gedrukt in katernen van acht pagina's, dus Gide's indruk dat hij elke twintig pagina's apart drukte moet op een misverstand berusten. Het was trouwens Denis die de typografie bepaalde. Er werden 300 exemplaren gedrukt. Daarnaast werd één exemplaar gedrukt op Japans papier (nu in Harvard College Library) en één op Chinees papier. In mei 1893 verscheen het boek. Denis zelf was niet helemaal tevreden en zou voortaan bij boekillustraties niet meer voor de lithotechniek kiezen. Gide rapporteerde enkele persstemmen: Paul Adam vond dat de illustraties het kille verhaal van Gide tenminste enige warmte inbliezen; Huysmans dacht dat de interessante en vreemde illustraties ('intéressants et curieux') gemaakt waren voor dromen ('propices aux rêveries') en Maeterlinck noemde de illustraties een parallel gedicht ('l'incomparable poème parallèle de Maurice Denis'), waarmee hij als eerste het wezen van het kunstenaarsboek herkende. Ook Henri de Régnier vond dat de interpretatie van Denis goed afstand hield van de tekst ('Le jeune Denis a fait son devoir et son interprétation est à bonne distance du texte et d'une imagerie charmante'). De samenwerking werd bezegeld door de wijze waarop de namen op de titelpagina gelijkwaardig zijn gezet, beide als auteur: 'André Gide, Maurice Denis'. Deze reis was samen gemaakt, schreef Gide in het exemplaar voor Denis: 'ce voyage est vraiment fait ensemble'.
Bibliografische beschrijving
Beschrijving: Le voyage d'Urien / André Gide ; [lithographies de] Maurice Denis. - Paris : Librairie de l'Art indépendant, 1893. - 105 p. : ill. ; 21 cm
Drukker: Paul Schmidt (Parijs) (tekst), Edw. Ancourt (Parijs) (litho's)
Oplage: 300 exemplaren
Exemplaar: Nummer 292 van de 300 op vélin
Boekbinder: A. Devauchelle
Bibliografie: Bénézit 4-446 ; Carteret IV-184 ; Hogben 5 ; Monod 5370
Aanvraagnummer: KW Koopm M 802M
Literatuur
- Edmond Bailly, Le chant des voyelles comme invocation aux dieux planétaires suivi d'une restitution vocale avec accompagnement. Nice, Boumendil, 1976
- Jean-Paul Bouillon, Maurice Denis. Genève, Skira, 1993
- Pierre Cailler, Catalogue raisonné de l'œuvre gravé et lithographié de Maurice Denis. Nouv. éd. San Francisco, Alan Wolfsy Fine Arts, 2000
- Paul van Capelleveen, Sophie Ham, Jordy Joubij, Voices and visions. The Koopman Collection and the Art of the French Book. The Hague, Koninklijke Bibliotheek, National Library of the Netherlands; Zwolle, Waanders, 2009
- Maurice Denis, Journal. Tome I (1884-1904). Paris, La Colombe, 1957
- André Gide, Henri de Régnier, Correspondance (1891-1911). Lyon, Presses Universitaires de Lyon, 1997
- André Gide, Maurice Denis, Correspondance 1892-1945. Paris, Gallimard, 2006
- Jacques Guignard, 'Maurice Denis et l'illustration du livre', in: Maurice Denis, illustrateur. Tours, Association des amis de la Bibliothèque municipale et du Musée des Beauxarts de la ville de Tours, 1966, p. 11-23
- François Lesure, Debussy. Genève, Minkoff & Lattès, 1980
- Victor-Emile Michelet, Les compagnons de la Hiérophanie. Souvenirs du mouvement hermétiste à la fin du XIXe siècle. Paris, Dorbon-aîné, 1937
- The turn of the century 1885-1910. Art Nouveau, Jugendstil books. Boston, Harvard University, 1970
- Gerard Vaughan, 'André Gide and Maurice Denis, Le Voyage d'Urien', in: Print quarterly, 1 (1984) 3 (sept.), p. 173-187